Khamis, 3 Disember 2009

PENGALAMAN DAN KESEDARAN

Semalam saya berbual sambil sarapan dgn 2 org pelatih pusat latihan kemahiran tahap 5, antara perbualan ttg laluan kehidupan sdg mereka lalui ke usia awal 20an ni. Antaranya di sekolah menengah dulu pernah dialami dibuang sekolah punca kenakalan yg tak terkawal agaknya apa saja dilarang ketika remaja sekolah telah dibuatnya (pembaca tentu faham) kesedaran terbit di satu masa yg dtg sendiri.......... Merujuk kpd beberapa kes seumpamanya sdg berlaku dan saya ketahui soalan saya kenapa begitu ? apa sebenarnya yg dialami atau kuasai diri ?

Mereka kata lebih kpd pergaulan dgn rakan yg menarik mereka utk serta akan berbagai aktiviti tersasar... Tanya saya tentu tahu apa yg diklasifikasi sebagai boleh dan tidak boleh kerana jelas kesan dan akibatnya....... Kata mereka keadaan buat jadi terpaksa dan tak dapat elak spr minum minuman keras..... Kenalan rakan ada yg mampu biaya utk mereka cuba sesuatu selepas itu akan jadi rutin yg berterusan...

Perkara negatif itu hanya terhenti bila mereka buat keputusan tak nak buat lagi.... tapi persoalan dlm fikiran saya apa jadi remaja yg alami situasi begini dah terlewat utk sedar atau berhenti ... apa jadi kalau telah jadi ketagihan dan mudharat lain yg menular dlm diri mereka...?

Tiada ulasan: